Tican Fjerritslev
DS800 isoleret hurtigport
– scorer topkarakter på sikkerhed, energibesparelse og veterinære standarder hos Tican.
Vi har interviewet Jørgen Gabel, leder af reparation og vedligeholdelse, Tican Fjerritslev, og spurgt ham, om DS800 lever op til hans forventninger. Større sikkerhed, mindre energiforbrug og højnede veterinære standarder er de umiddelbare effekter. Læs hele interviewet herunder:
Hvorfor har Tican i Fjerritslev investeret i en DS800 hurtigport?
'Ved at montere DS800 løste vi flere problemer i et hug – et veterinært problem, et energiproblem og et sikkerhedsproblem. Tidligere havde vi en svingdør med to svingbare klapper ind til vores fryserum, og den lukkede ikke tæt. Vi fik derfor meget rim på loftet, og det ville de veterinære myndigheder ikke acceptere.
Siden den nye port er kommet op, har vi ingen rim på loftet, og det er jo også et tegn på, at porten sparer meget energi.
Der lå også et sikkerhedsproblem i det. Når en svingdør er lukket af rim, kan truckføreren ikke se hvad, der er på den anden side af døren. Med den nye port kan føreren umiddelbart se, om der er noget på den anden side, når han kører ind.
Hvor længe har I haft porten, og har I haft driftsstop?
Vi fik den i januar 2008, efter at have haft den gamle svingdør siden 1977. Vi har faktisk haft vores første og eneste driftsstop i dag, og jeg har lige ringet efter en montør. Der er jo garanti på døren, så indtil videre har vi ikke haft vedligeholdelsesomkostninger.
Hvad er din uforbeholdne mening omkring driftssikkerheden ved porten?
Min mening er, at porten er meget driftssikker. Vi havde lidt justeringer i starten, men generelt er døren meget driftssikker og kører stabilt.
Hvor meget energi sparer I med den nye port?
Det afhænger af ,hvor meget vi producerer, og hvor meget vi leverer. Vi har dog en områdemåling, og ifølge de beregninger Door System har lavet til os, skulle porten være tilbagebetalt i løbet af tre år – i energibesparelser. Det er meget.
Har I haft nogle skader på porten på grund af påkørsler?
Nej, det har vi ikke. Man får heller ikke så let skader på den, fordi den ryger bare ud af de kulisser, den kører i, som sidder i hver side. Når det sker, sætter man den bare tilbage på plads igen. Det kan truckførerne sagtens selv klare.
Hvor mange operationer kører døren med i daglig drift?
Det afhænger jo af, hvor meget vi producerer, men i gennemsnit omkring 150 operationer per dag.
Hvis du skulle give DS800-porten en karakter efter en 12-skala, hvilken karakter ville du så give den?
Vi har jo ikke haft den så længe endnu, men jeg kan roligt give den 10 indtil videre.