Skip to main content

Historien

Door System startede som virksomhed med udgangspunkt i hængslede døre og skydedøre til fødevareindustrien, hvor hygiejne og holdbarhed er to af de væsentligste parametre. I løbet af årene udviklede vi forretningen til også at omfatte rulleporte og branddøre.

I 2010 overtog Door System firmaet Miljø og Teknik ApS, hvorefter vi nu også var leverandør af ståldøre og svingdøre til detailhandlen. Sidenhen fik vi ligeledes bændelgardiner ind i vores produktportefølje, og kan i dag præsentere et solidt udbud af produkter til vores kunder. 

Produktionsfaciliteterne var i mange år spredt på flere adresser i Hasselager, men i 2018 flyttede vi til et nyt domicil i Hørning, hvor vi har 6.000 kvm. med produktion, salg og administration samlet under ét tag.

I 2023 kunne Door System så fejre 25-års jubilæum. Læs mere om historien nedenfor.

En fantastisk rejse gennem mere end 25 år

Door System A/S kunne i 2023 fejre 25-års jubilæum. Ejer og direktør Preben Søndergaard startede virksomheden ved køkkenbordet i Hasselager tilbage i 1998, og siden har Door System udviklet sig til at blive en af Danmarks førende dørproducenter.

Preben Søndergaard startede Door System i 1998. Filosofien var dengang, og det er den stadig, at man med en innovativ tankegang kan skabe konkurrencedygtige dørløsninger i højeste kvalitet – produceret i Danmark.

Det, der begyndte ved køkkenbordet i Hasselager, er i dag vokset til en af Danmarks førende dør- og portproducenter med mere end 80 ansatte.

”Det startede med skydedøre og ståldøre til fødevareindustrien. Vi har sidenhen udviklet sortimentet til også at omfatte rulleporte, svingdøre og branddøre, og vores fokus har hele vejen igennem været, at vi skal udvikle og producere skræddersyede dørløsninger, der holder udgifter til energi, drift og vedligeholdelse på et minimum”, fortæller ejer og direktør Preben Søndergaard.

Døre og porte til fødevare- og medicinalindustrien og detailhandlen

Door System har i dag tre primære markedsområder: fødevarebranchen, medicinalindustrien og detailhandlen.

”Vores døre og porte er særligt velegnede til fødevare- og medicinalvirksomheder og detailbutikker, hvor der er stor fokus på hygiejne og holdbarhed. Vi har oparbejdet et indgående kendskab til de tre brancher og kender deres krav til dør- og portløsninger, og det gør os i stand til at levere lige præcist det, de har brug for”, fortæller Søren Rahbek, der har været salgschef hos Door System i mere end 13 år og har været med på en stor del af rejsen.

Fokus på brandløsninger har været afgørende

En meget afgørende milepæl i Door Systems udvikling er fokuseringen på brandløsninger.

”Vi producerede vores første branddør tilbage i 2014 i samarbejde med Danish Crown, og i 2015 ansatte vi ingeniør Brita Rosenbech, der fik dokumentation og krav omkring brandløsninger som en af sine helt primære opgaver. Brita er i dag vores tekniske chef og en del af ledelsen”, fortæller Preben Søndergaard.

Siden 2014 har Door System oparbejdet stor viden og kompetence inden for brandsikring. Vi bruger mange ressourcer på at udvikle og teste dørløsninger efter den nye europæiske standard og har et indgående kendskab til gældende og nye brandkrav.

”I dag ser vi et stigende fokus på brandløsninger. De store projekter involverer brandkrav i langt højere grad end tidligere. Det er typisk næsten 80% af løsningen til et større projekt, der indeholder brandkrav”, fortæller Søren Rahbek.

Egen fabrik på 6.000 kvm. i Hørning

Alle døre og porte produceres på vores egen fabrik i Hørning, og flytningen fra Hasselager til Hørning i 2018 er også en vigtig milepæl.

”Produktionsfaciliteterne var tidligere spredt ud på flere adresser i Hasselager, og det var ikke hensigtsmæssigt. Derfor var det også et ønske for os at samle det hele under ét tag og skabe et optimalt, sammenhængende produktionsflow, og det lykkedes med ejendommen på Agerskovvej i Hørning. Fra tidligere knap 3.000 kvm. har vi nu dobbelt så meget plads med i alt 6.000 kvm. til produktion, salg og administration”, fortæller Preben Søndergaard.

Service og montage er en vigtig del af forretningen

Et vigtigt ben i Door Systems forretning er service- og montageafdelingen, der har haft stor betydning for vores udvikling.

”Vi har vores egne serviceteknikere, som kører ud for at montere og servicere vores produkter. Der indgår ofte automatik og styringskomponenter i vores løsninger, og det er vigtigt for kunden, at alt fungerer og er i drift, når vi forlader stedet. Vi har pt. 16 kørende serviceteknikere i vores serviceafdeling, som kører rundt til kunderne i hele Danmark, og vi ansætter løbende nye folk til afdelingen”, fortæller service- og montagechef Brian Ankjær Jakobsen. 

Jubilæumsarrangementer

Vi markerer i første omgang jubilæet i juni med en stor fest for alle ansatte.

”Vores medarbejdere har en kæmpe andel i, at virksomheden er blevet til det, den er i dag, og det glæder jeg mig til at fejre sammen med dem. Vi kunne naturligvis heller ikke have gjort det uden vores kunder og samarbejdspartnere, så når vi kommer på den anden side af sommerferien, vil vi afholde et jubilæumsarrangement, hvor vi inviterer kunder og samarbejdspartnere”, slutter Preben Søndergaard.

25-års jubilæumsfesten

Det blev et brag af en 25-års jubilæumsfest for Door System medarbejdere, bestyrelse og ejere på Scandic Opus i Horsens fredag den 2. juni 2023. Vi mødtes til eftermiddagshygge med kaffe, kagebord og kolde fadøl på hotellets terrasse i strålende solskin. Der blev også tid til leg og spil på græsplænen. Om aftenen blev vi forkælet med en lækker 3-retters menu med god vin og drikke til. DJ'en Nick Decaza sørgede for musikken, mens Kenneth K og musikquizzen leverede fremragende underholdning sammen med engagerede medarbejdere. Der blev festet igennem til ud på natten, og alligevel var det friske folk, der mødte op til den store morgenbuffet om lørdagen – tak til alle for en fantastisk jubilæumsfest.